Що може негативно вплинути на позицію сайту у видачі пошукових систем?
Основним показником успішного SEO просування вважається висока позиція сторінок сайту з важливими для бізнесу категоріями товарів або послугами у видачі Google. Однак, навіть при правильному впровадженні маркетингової стратегії та дотриманні всіх правил грамотної розкрутки, топове місце сайту за пріоритетними ключовими запитами може змінюватися. Якщо Ви помітили, що позиції сайту у видачі Google падають, це привід провести аналітику і розібратися в причинах такої ситуації.
У статті розповімо про найпоширеніші причини падіння позицій ресурсу. Експертні поради SEO-фахівців KEIS допоможуть Вам швидко виправити ситуацію, повернути трафік та відновити репутацію.
Що таке позиція сайту?
Позиція сайту в пошуковій видачі – це показник видимості ресурсу. Він визначає місце сайту за ключовими запитами, які потенційний клієнт вводить в поле пошуку Google. Чим вона вища, тим більша ймовірність переходу на веб-ресурс.

Алгоритми пошукових систем визначають місце ресурсів, оцінюючи сукупність нюансів:
- Якість контенту
- Особливості структури.
- Оптимізацію заголовків та метатегів.
- Швидкість завантаження сторінок.
- Якість мобільна версія.
- Правильне використання ключів.
- Наявність внутрішньої перелінковки.
- Об’єм маси зворотних посилань.
- Згадування сайту у соціальних мережах.
- Користувальницький досвід: час перебування на сайті та відсоток відмов.
Алгоритми Google постійно оновлюються, а отже – повинні змінюватися і підходи до SEO просування. Важливо не лише працювати з контентом, структурою та зовнішньою оптимізацією, а й звертати увагу на технічні тонкощі.
Позиції сайту динамічні, вони можуть коливатися в залежності від змін конкурентного середовища, оновлень пошукових алгоритмів та неправильно побудованої стратегії просування. Важливо розуміти, що може призвести до падіння та вчасно вносити зміни для збереження бажаного рівня трафіку та конверсії. Так може виглядати динаміка за даними Serpstat:

Як зрозуміти, що позиція сайту змінилася?
Так як місце сайту сильно впливає на кількість клієнтів і прибуток, навіть невелика зміна може знизити прибутковість бізнесу. Своєчасне проведення аналітики допоможе запобігти такій ситуації. SEO-фахівці агентства інтернет-маркетингу КЕЙС у своїй роботі використовують спеціальні сервіси та методики. З їхньою допомогою можна оцінити індексацію та зрозуміти, чи відбулися значні зміни у ранжируванні важливих для Вас сторінок. Нижче наведемо кілька прикладів аналізу клієнтських проєктів у різних сервісах:
Відстеження середньої позиції за точною URL-адресою Google Search Console

Сервіс відстеження позиції сайту Seo – Checker

Про те, що ресурс починає втрачати позиції, можуть свідчити такі ознаки:
- Зменшення органічного трафіку – якщо кількість користувачів з пошукових систем зменшується, є ймовірність втрати позиції сайту за ключовими запитами. Це можна перевірити за допомогою Google Analytics або Google Search Console. Проаналізуйте джерела трафіку та кількість відвідувачів, а також зміни кліків середніх позицій сайту та показів.
- Зниження авторитетності та релевантності – про це свідчить падіння позиції за ключовими запитами. SEO-фахівці перевіряють дані показники за допомогою Serpstat, SEMrush та Ahrefs. Також середню позицію сайту можна побачити в Google Search Console, де відображатимуться і ключові запити. Якщо проблема виникає за декількома конкретними запитами, можливо, змінилася стратегія оптимізації сайту у конкурентів.
- Стрімке зменшення конверсії – дається взнаки різким падінням обсягу покупок та заявок на сайті. У даному випадку можна перевіряти ще раз канали трафіку і SEO-оптимізацію. З можливих причин – поява сильних конкурентів, які сформували вигіднішу пропозицію.
- Зменшення клікабельності CTR – у такому разі позиція сайту може залишатися незмінною, але відсоток користувачів, які клацають за посиланням, знижується. З ймовірних причин – невідповідність опису, заголовків запитам користувачів, неконкурентні сніпети, попадання у видачу структурних елементів інших сайтів, що знизили позицію сайту. Для перевірки CTR використовується Google Search Console.
- Зниження індексації та потрапляння під фільтри Google – деякі сторінки можуть випадати з індексу, що можна побачити у Google Search Console. Сервіс допоможе визначити, чи є санкції на сторінках. Вирішенням такої ситуації стане виправлення помилок та подання запиту на повторну перевірку для відновлення місця у видачі.
- Технічні порушення в роботі ресурсу – така ситуація погіршує користувальницький досвід. Серед найпоширеніших причин: низька швидкість завантаження сторінок, некоректні редиректи, помилки 404, проблеми з мобільною адаптацією. Часто збої починаються після редизайну або внесення змін до структури сайту. Тоді необхідно проведення технічного аудиту сайту та усунення виявлених недоліків.
- Оновлення алгоритмів пошукової системи – впливає на ранжування. Важливо звертати увагу на оновлення у пошуковій системі та своєчасно вносити зміни до контенту, структури та інших SEO-факторів. У такому разі Ви будете готові до зміни ситуації та не зазнаєте серйозних фінансових збитків.
- Зменшення маси зворотних посилань – зниження позиції часто виникає, коли сайт втрачає якісні лінки. Це знижує авторитетність ресурсу. Виявити таку ситуацію можна проводячи аудит у Majestic, Google Search Console та Ahrefs. Рішенням стане нарощування посилальної маси та відновлення втрачених беклінків.
- Зміни в конкурентному середовищі – топова позиція може похитнутися, коли Ваші конкуренти стрімко покращують SEO, масу посилань і контент. Важливо проводити аналіз конкурентів, використовуючи сучасні сервіси Ahrefs, SEMrush або Serpstat, вивчати, які зміни вносяться і своєчасно адаптувати власні підходи до просування.
Причини різкої зміни позицій сайту
Згідно з відкритими статистичними даними існує щонайменше 10 найпоширеніших причин падіння позиції сайту у видачі. Одні сильніше впливатимуть на місце в топі, інші ж вплинуть в комплексі з іншими факторами.

Найскладнішою ситуацією для вебмайстра є різке усунення ресурсу з топ-10 до топ-20 і нижче. До такої ситуації може призвести:
1. Потрапляння під фільтри
Якщо Ви не врахували вимоги пошукової системи, результатом може бути не лише зниження рейтингу, але й повне вилучення всіх сторінок ресурсу з видачі. Побачити, чи є фільтри або санкції у Google Search Console. Найбільш поширеними факторами є переоптимізація сторінок та переспам, а значить вирішувати проблему слід:
- Оновлення контенту.
- Зменшення кількості запитів.
- Видалення прихованого тексту.
- Видалення частини посилань.
- Призупинення покупки посилань.
- Перевірка сторінок на наявність вірусів.
Коли всі дії виконані, необхідно запустити індексацію, щоб бот міг швидше просканувати сайт і правильно ранжувати його. Якщо Ви не змогли виправити ситуацію, можна звернутися до професіоналів і замовити послугу виведення з-під фільтрів.
2. Оновлення алгоритму Google
Google регулярно публікує інформацію про нововведення, які будуть вводитись у певний період. Неможливо свідомо сказати, чи вплине ця зміна на Ваш сайт чи ні, але ознайомитися з ймовірними апдейтами Google краще заздалегідь. Для цього використовують SEMrush Sensor, Mozcast та інші.
Провести паралель між оновленнями та змінами місця у топі допоможе аналіз конкурентів. Оскільки найчастіше у них ситуація буде аналогічною. Стратегія багатоканального маркетингу, яка передбачає залучення трафіку за рахунок різних засобів, зокрема соцмереж, дозволить мінімізувати негативний вплив оновлень алгоритмів.
3. Помилки SEO
Негативне SEO часто стає причиною усунення топових позицій. Сюди відносять:
- Неприродні посилання.
- Зменшення маси якісних беклінків.
- Спам.
- Порушення авторських прав конкурентами.
В даному випадку важливо видаляти шкідливий контент, який розвиває спам, закривати від індексації неприродні беклінки та нарощувати якісні зворотні посилання. А якщо ви виявили, що контент був скопійований і розміщений на сторонньому сайті, можна звернутися до Google із заявкою про порушення авторських прав.
4. Проблеми з індексацією
Якщо деякі сторінки сайту закриті для індексації, зверніть увагу на:
- Редиректи.
- Помилки сервера.
- Неправильне налаштування URL у robots.
- Наявність тега noindex на деяких сторінках.
- Помилка 404.
- Наявність нетематичних URL-адрес.
- Відсутня сторінка.
- Проблема у скануванні сторінок.
- Швидкість завантаження сайту.
- Биті посилання.
5. Зміна домену
Рейтинг сайту сильно коливається при зміні домену. Це пов’язано з політикою пошукової системи, яка не може давати високу позицію ресурсу, що знову виник. Допомогти в даному випадку може коректно налаштований редирект із повністю скопійованою структурою. Бажано також деякий час підтримувати працездатність старого майданчика.
6. Зміна структури ресурсу
Модерація та видалення сторінок, які були добрими джерелами трафіку, часто призводить до зниження позиції сайту. Тут також важливо оновити внутрішні та зовнішні посилання, редиректи, XML-карту. Зменшити трафік також може дуже заплутана структура, в якій важко знайти необхідну інформацію.
Причини поступового зниження сайтів у видачі
З кожним роком користувачі стають все більш вимогливими, а пошукові системи – більш уважними до сайтів, які мають застарілий дизайн, незручну структуру і мало працюють над покращенням досвіду користувача.
Позиції сайту будуть повільно, але впевненість знижуватиметься якщо:
- Контент застарів – створення актуального, цікавого, інформативного контенту відіграє найважливішу роль просуванні. Ваші конкуренти можуть копіювати інформацію – це сильно б’є за рейтингом. Поновлюйте дані, робіть наповнення сторінок цікавим. Якісні тексти, правильно оптиміні та оновлені, допоможуть Вам продавати власні послуги та товари більш ефективно.
- Конкуренти успішніші – аналіз діяльності Ваших конкурентів – ключ до успіху та збереження топових позицій. Фахівці агентства інтернет-маркетингу KEIS у своїй роботі використовують WebSite Auditor та SEO SpyGlass, які допомагають оцінити успішність технічної оптимізації конкурентів. Проводячи комплексний аудит, вони пропонують клієнтам чек-лист для підвищення позицій та покращення конверсії.
- Маса зворотних посилань зменшилася – зворотні посилання можуть губитися, переставати бути активними, потрапляти під фільтри. Важливо відстежувати їхню масу і нарощувати якнайбільше якісних лінків природним способом.
Поради щодо відновлення позицій сайтів видачі
Коли сайт втрачає позиції важливо діяти послідовно:
- Виявити причину
- Усунути всі можливі чинники
- Відновити рейтинг та авторитетність
Через особливості ранжирування алгоритмами відновлення колишнього місця може тривати довгий час. Плюс конкурентне середовище не перестане бути агресивним і Ваші дії повинні також включати модернізацію ресурсу відповідно до актуальних тенденцій.
Експерти агентства інтернет-маркетингу КЕЙС пропонують бізнесу, який опинився у подібній ситуації послугу просування за позиціями. Такий підхід дозволить швидше відновити репутацію та авторитетність, гарантовано принесе позитивний ефект, незалежно від активності конкурентів та складності просідання позицій.
Як видно з наведених причин зміщення майданчика з топових місць – у такій ситуації може виявитися будь-який бізнес, незалежно від ніші, досвіду та обсягу замовлень. Тому дуже важливо регулярно моніторити трафік, використовуючи доступні кошти. Контролюйте поведінку своїх клієнтів, стежте за тим, наскільки якісний Ваш контент та зворотні лінки.
Важливою порадою експертів стане оперативне внесення змін на сайті під час оновлення алгоритмів. Вам також варто звертати увагу на дії конкурентів та впроваджувати подібні стратегії для успішного просування. Будьте актуальні та стежте за тим, як змінюється кон’юнктура у Вашій ніші. Роботи з оптимізації ресурсу, наповнення його контентом та нарощування маси посилань довіряйте професіоналам. Це стане гарантією зростання та покращення позиції Вашого сайту.
Часті питання
Чому сайт втрачає позиції?
Падіння позиції сайту часто спричинене технічними проблемами, труднощами з індексацією, зміною пошукових алгоритмів, появою сильних конкурентів, неправильним підходом до формування маси зворотних посилань, розміщенням неунікального чи неякісного контенту.
Як багато часу займе поновлення позицій сайту?
Точні терміни дуже складно визначити, оскільки все залежить від індивідуальної ситуації. Чим більше факторів вплинуло на усунення сайту, тим довше продовжиться відновлення авторитетності та репутації. Провівши аналіз, SEO-фахівець може точніше визначити терміни відновлення позицій Вашого ресурсу.
Чи можна повернути позицію сайту без аналізу?
Ні. Для відновлення втрачених позицій, а також розуміння причин ситуації, що склалася, важливо провести технічний SEO-аналіз сайту. У деяких випадках доведеться протестувати сайт за різними критеріями. Можна провести аналогію з медичною сферою, адже не розуміючи стану здоров’я пацієнта, неможливо встановити діагноз. З просуванням за позиціями та сама ситуація – жоден фахівець зможе визначити причини падіння, не зібравши аналітичну інформацію.