Технічний аудит сайту — як провести?
Щоб надати вебмайстеру рекомендації щодо покращення ресурсу, необхідно провести технічний аналіз. Ця перевірка має велике значення. Аудит дозволить зрозуміти, чи відповідає сайт вимогам пошукових систем, чи немає технічних помилок.
Можна провести аналогію з прийомом у лікаря – неможливо встановити діагноз без огляду, лабораторних досліджень, а інколи, і повної діагностики організму. Так само проводиться й діагностика сайту. Вона дозволить виявити слабкі сторони та запропонувати ефективні рішення.
Пропонуємо разом розібратися, чому настільки важливим є технічний аудит і як правильно його провести.
Мета та задачі технічного аудиту
Технічний аудит (ТА) сайту – це комплексна перевірка функціонування веб-ресурсу. Її мета — виявити технічні проблеми та напрацювати комплекс дій для їх ефективного вирішення.
ТА дозволяє вирішити ряд задач:
- Оцінити стан сайту в технічних аспектах SEO.
- Виявити проблеми з функціонуванням, що впливають на трафік та конверсію (биті посилання, дубльований контент, неоптимізовані зображення, відсутність мобільної адаптації, внутрішньої перелінковки, мікророзмітки).
- Сформувати перелік сторінок та структурних елементів, які потрібно доопрацювати.
- Знайти напрями та шляхи покращення функціонування ресурсу.
- Створити покроковий план покращення показників продажів та конверсії.
Технічний SEO-аудит важливо проводити для ресурсів різної тематики та виду. Цього потребують інтернет-магазини, сайти послуг, комерційні ресурси, блоги. Терміни проведення аудиту та регулярність аналізу визначається залежно від мети та задач, які стоять перед власником. Бажано провести першу перевірку перед запуском, а контролювати ситуацію, оцінюючи стан сайту, декілька разів на рік.
Для чого проводити технічний аудит ресурсу?
Основне завдання аудиту – виявлення різних проблем, які перешкоджають підвищенню конверсії, притоку трафіку, а отже – збільшенню продажів. Основний вектор такої перевірки – оцінка структури сайту, налаштувань серверу, якості мобільної адаптації, швидкодії та всіх елементів, що впливають на ранжування та індексацію.
Вкрай важливо своєчасно виявляти наявні помилки через їх прямий вплив на якість ранжування. Google та інші пошукові системи неякісно індексують сайти з недопрацьованою структурою та технічними помилками. Тож, навіть якщо Ви створили якісний контент, але не провели внутрішню оптимізацію, опинитися серед ТОП-10 Вам не вдасться.
Існує також й конкретний перелік проблем, з якими може зіткнутися власник сайту в процесі його роботи. Вони стануть «червоними прапорцями», на які потрібно звернути увагу і сигналізуватимуть про потрібність проведення перевірки. Серед таких проблем можна виділити:
- Потрапляння під санкції пошуковика.
- Зниження позицій в пошуковій видачі, яке спровоковано низькою якістю маси зворотних посилань.
- Відсутність індексації або повне випадіння деяких сторінок з індексу.
- Невеликий пошуковий трафік або його повна відсутність.
Цей перелік неповний, але показує проблеми, які можуть мати різні причини. Виявити їх можна лише в тому випадку, якщо провести перевірку технічних аспектів та зібрати великий блок інформації.
Як обрати інструменти для аудиту?
Всі сервіси, які використовуються для проведення технічної перевірки сайту, розподіляються на комплексні та спеціалізовані. Перші дають більш розширену картину по великій кількості показників. Спеціалізовані ж мають зазвичай конкретне направлення та дозволяють визначити один з важливих технічних показників. Наприклад, це може бути перевірка сайту на віруси чи визначення рейтингу.
З найпопулярнішими сервісами для аналізу технічних показників пропонуємо ознайомитися на зображенні:

Комплексні сервіси, які мають одразу великий перелік показників, будуть кращими варіантом для аналізу. Перед вибором кращого фахівці КЕЙС пропонують все ж таки враховувати:
- Вартість – розширений доступ до різних сервісів коштує дорого,
- Повноту аналітичних даних – безоплатні тестові версії можуть бути достатньо обмеженими у кількості показників, які можна проаналізувати.
- Скіли та знання – для точного визначення взаємодії між конкретним показником та ситуацією на сайті потрібно вміти працювати з такою інформацією.
Етапи технічного аналізу сайту

До технічного аудиту також треба підготуватися. Для цього слід перевірити домен та налаштувати доступи до основних сервісів Google Analitics. Важливо проаналізувати безпеку домену, перевіривши SSL-сертифікат, налаштування HTTPS та наявність санкцій пошукової системи.
Агентство інтернет-маркетингу KEIS надає послуги з розробки та просування сайтів в Україні. SEO-спеціалісти пропонують клієнтам всі види перевірок ресурсів – тут Ви можете замовити технічний аудит сайту. Звертаючись до фахівців, Ви можете розраховувати на персональний підхід та врахування сучасних тенденцій в роботі. Для того, аби надати клієнту повну інформацію, вони проводять покроковий аналіз веб-ресурсу, який включатиме наступні етапи:
- Перевірка доступності сайту – на цьому етапі буде визначений статус HTTPS, коректність SSL-сертифікату, редіректів та канонікальних URL. Також проведена перевірка sitemap.xml і robots.txt.
- Аналіз індексації – включатиме пошук сторінок, які індексуються алгоритмами Google, визначення виключених сторінок через дублі, canonical, noindex, а також аналіз покриття індексації за допомогою Google Search Console.
- Перевірка структури сайту – включатиме оцінку архітектури URL, ієрархії сторінок, структури меню та внутрішніх перелінкувань.
- Оцінку SEO елементів – обов’язкова перевірка унікальності метатегів та їх правильного розташування, наявності Description, Title, заголовків та альтернативного тексту для зображень. Під час цього етапу аудиту також визначається наявність дубльованого контенту.
- Перевірка швидкості завантаження – передбачає аналіз Page Speed, оптимізації зображень та кешування. В процесі роботи фахівці виявлять важкі елементи, які зашкоджують швидкому завантаженню сторінок.
- Оцінка мобільної адаптивності – важливо, аби дизайн сайту за Mobile Friendly Test був адаптивний для різних пристроїв. Сюди входить не тільки стилістичні елементи дизайну, а й шрифти, кнопки, відступи та інші деталі, що впливають на загальне враження від користування сайтом.
- Оцінка технічної безпеки – на цьому етапі визначається наявність вразливих плагінів HTTPS.
- Аналіз журналів серверу – дозволяє визначити як часто боти Google сканують сторінки та які з них частіше виключаються. Загалом на цьому етапі приділяється велика увага оцінці поведінки ботів.
- Аналіз поведінкових сигналів – тут визначається час, який клієнти проводять на сторінках сайту, кількість кліків, а також відсоток відмов. Виконується перевірка користувальницького досвіду клієнтів завдяки тепловим картам.
Кожен з етапів ТА важливий і є невід’ємною складовою фінального результату. Невеличка технічна помилка може призводити до зниження ефективності його роботи. Приклад – якщо помилки 404, 500, 503 та інші не налаштовані коректно, сторінки стають просто недоступними для ботів Google. А ситуація, коли у файлі robots.txt є блокування, може призвести до повного блокування всього ресурсу.

Експертні поради для проведення технічного аналізу сайту
Запам’ятайте, проведення технічного аудиту – це процес, який повинен бути плановим та систематичним. Проєкт не досягне успіхів, якщо така перевірка проводиться лише одноразово на початку розробки. Потрапити в ТОП та зберігати власні позиції можна тільки тоді, коли Ви регулярно перевіряєте сайт на наявність технічних помилок та ефективно впроваджуєте зміни. Адаптуйтесь до нових умов пошукових алгоритмів та не бійтеся шукати проблеми.
Аби ТА давав бажані результати, експерти агенції інтернет-маркетингу КЕЙС радять:
- Враховувати дрібниці – технічні аспекти важливі, але на перший погляд здаються незначними. Наприклад, якщо різниця між швидкістю завантаження Вашого сайту і сайту конкурентів становить всього пів секунди, це може бути критичним фактором, який слід врахувати. Прискорити завантаження дозволять HTTPS, кешування та повністю адаптовані зображення.
- Налаштовувати robots.txt гнучко – краще забороняти індексувати ті сторінки, які мають мінімальну SEO-цінність. Це може бути корзина, результати пошуку, адмінпанель. Використовувати глобальні заборони не варто, тому що так Ви ризикуєте заборонити індексувати весь сайт.
- Оновлювати sitemap.xml кожного разу, коли робите зміни на сайті, обов’язково встановіть пріоритет, залежно від ієрархії сторінок.
- Аналізувати ЛОГ-файли серверу – тільки так Ви реально отримаєте інформацію про особливості сканування сайту ботами. Часто сторінки з УТ міткою потребують більшого бюджету Google бот, а отже їх можна виключити у robots.txt.
- Моніторити мобільну версію сайту дуже детально, адже Google проводить аналітику через мобільні пристрої. Якщо текст занадто маленький, верстка не адаптивна або швидкість завантаження занизька, позиції будуть нижче бажаних.
- Не забувати про мікророзмітку – таким чином Google швидше відобразить товари із зображенням, рейтингом та вартістю, що в результаті підвищить CTR.
- Відстежувати результати впроваджених змін з SEO-інструментами – важливо встановити взаємозв’язок між внесеними змінами та результатом у вигляді трафіку та зміни позицій. Кожного разу відстежуйте це в Serpstat, SE Ranking та Ahrefs.
Часті питання
Коли проводити технічний аудит сайту?
Технічний аудит важливо проводити регулярно, бажано раз на квартал. Також варто провести перевірку та виявити потенційні проблеми при змінах на сайті: оновлені контенту, структури, підключенні функцій. Також слід провести аналіз у випадку, коли змінилися алгоритми пошукових систем.
Комплексний SEO-аудит та технічний аудит – чи це одне й те саме?
Дуже часто власники сайтів плутають між собою комплексний та технічний аудит. Комплексний SEO-аудит включає більшу кількість аналітичних показників. І технічний аудит є його складовою, але не єдиною. Окрім перевірки функціонування сайту з технічної сторони комплексний аудит буде включати в себе аналіз контенту, usability та окремий маркетинговий аудит.
Технічний аудит – це не комплексна перевірка, це виключно оцінка функціонування сайту, яка включає наявність атрибутів ALT у зображеннях, контенту на сторінках, файлів robots.txt, sitemap.xml та їх коректності, перевірку дублів сторінок, редіректів, заголовків. Всі ці аспекти перевіряються за допомогою спеціальних сервісів в панелях веб-майстра.
Чи можна провести технічний аудит самостійно?
Так, власник або редактор сайту може оцінити стан різних елементів сайту, їх наявність та функціонування. Труднощі у оцінці результатів можуть виникати через недостатнє знання та маленький досвід, а також через відсутність доступу до платних сервісів, що дають повну картину. Якщо самостійно не вдалося виявити проблеми, і картина не змінилася, варто скористатися професійними послугами веб-майстрів. Вони те тільки зберуть аналітику, а й сформують перелік дій для усунення виявлених проблем. Такі послуги надають SEO-фахівці агентства інтернет-маркетингу KEIS.
Який сервіс обрати для технічного аудиту сайту?
Платформ, що надають подібні послуги велика кількість. Всі вони відрізняються переліком показників, які можна отримати, зручністю звітів та вартістю. Щоб обрати найвдаліший важливо визначити, які є потреби та який бюджет логічно витратити на аналітику. Можна скористатися відкритими джерелами та порівняти відгуки про різні платформи, ознайомитися з оглядами їх функціоналу. Сервіс, який Ви будете використовувати, повинен бути максимально зручним та зрозумілим. На жаль, більшість з них мають достатньо складний інтерфейс.
Безкоштовні версії різних платформ дозволяють оцінити зручність користування та простоту, навіть непрофесійним веб-майстрам. Скористайтесь такою можливістю, адже вона дозволить зрозуміти, наскільки Вам підійде конкретна платформа.
Наскільки інформативним є швидкий аудит?
Деякі сервіси, на кшталт SEO Analyzer дозволяють провести швидкий аудит сайту буквально за декілька хвилин. Така перевірка дозволить виявити критичні помилки та зрозуміти, наскільки високою є швидкість завантаження сторінок. Також можна приблизно підрахувати об’єм трафіку, ключові слова та масу зворотних посилань. Цієї інформації недостатньо для професійних веб-майстрів, які прагнуть досягти найвищих показників та покращити позиції сайту. З іншого боку, для власників, які хочуть отримати загальну інформацію, цей інструмент буде корисним та дозволить зрозуміти, якою є ситуація на даний момент.
Що робити після проведення технічного аудиту?
Збір аналітики – не рішення проблеми, а лише початок роботи по покращенню Вашого сайту. Як тільки Ви отримали інформацію про помилки та недопрацювання, починайте формувати технічне завдання для веб-майстрів, розставте пріоритет задач та вносьте зміни на сайті. Не забувайте відстежувати результативність проведеної роботи.